ارتودنسی در دوران بارداری

ارتودنسی با بارداری هیچ‌گونه تداخلی ندارد، ولی با توجه به این‌که مادر در طول این دوران مواد قندی بیشتری می‌خورد دندان‌ها بیشتر در معرض خطر پوسیدگی قرار خواهند گرفت.

همچنین به علت این‌که محیط دهان در این زمان بیش از هر زمان دیگری اسیدی می‌شود باید بهداشت دهان بخوبی رعایت گردد.

در هنگام بارداری دندان‌ها استعداد بیشتر برای پوسیدگی دارند. همچنین به علت تغییرات هورمونی در این دوران لثه‌ها نیز در معرض خطر قرار دارند و مشکلات لثه‌ای بیشتر از قبل بروز پیدا می‌کنند.

در دوران بارداری میزان جرم و دیگر رسوبات میکروبی بیشتر از مقدار قبل از بارداری است.

در نتیجه مقدار التهاب لثه نیز بیشتر از دوره قبل از بارداری می‌شود؛ در نتیجه لازم است مادر عمل جرمگیری دندان‌ها را طبق نظر دندانپزشک بموقع انجام دهد.

علائم التهاب لثه در دوران بارداری شامل قرمزی، تورم و بزرگ شدن لثه (افزایش حجم لثه) است.

در بعضی موارد ممکن است این مشکل همراه با خونریزی از لثه بیمار نیز باشد. حال اگر بیمار سیم ارتودنسی هم داشته باشد ممکن است التهاب لثه و مشکلات ناشی از آن افزایش پیدا کند.

ولی اگر بیمار بهداشت دهان و دندان را بخوبی رعایت کند و دندان‌ها هیچ‌گونه جرمی نداشته باشند ارتودنسی در دوران بارداری مشکلی نخواهد داشت.

همراهان عزیز و گرامی می توانند دیگر مقالات ما را که در بخش مقالات قابل دسترسی است مطالعه بفرمایند.

دکتر دانا زندیان – متخصص ارتودنسی و ناهنجاری دندانی فکی – ایران/اهواز

آدرس مطب : ایران – اهواز – خیابان پهلوان شرقی – برج جام جم – طبقه ۳