براکت ارتودنسی فلزی یا براکت شفاف؟

براکت ارتودنسی فلزی یا براکت شفاف؟


براکت ارتودنسی

براکت ارتودنسی سرامیکی بهتر است یا فلزی؟

براکت ارتودنسی- براکت فلزی یا براکت سرامیکی؟ این سوالی است که بسیاری از افرادی که قصد دارند ارتودنسی انجام دهند ممکن است داشته باشند. براکت ها قطعات کوچکی هستند که به دندان ها متصل می شوند و با سیم های فلزی یا پلاستیکی به یکدیگر پیوند می یابند. هدف از نصب براکت ها این است که دندان ها را به شکل صحیح درآورده و اصلاح ناهنجاری های فک و اسکلت صورت کنند. براکت های مختلفی وجود دارند که می توانید از آنها استفاده کنید، اما دو نوع رایج تر آنها براکت سرامیکی و براکت فلزی هستند. در این مقاله به مقایسه این دو نوع براکت خواهیم پرداخت و مزایا و معایب هر یک را بررسی خواهیم کرد.

براکت ارتودنسی سرامیکی چگونه هستند؟

براکت سرامیکی از جنس سرامیک ساخته شده اند که یک ماده شفاف و بادوام است. این براکت ها رنگ دندان را تقلید می کنند و به راحتی قابل تشخیص نیستند. برخی از براکت های سرامیکی نیز با لایه نانو کامپوزیت پوشش داده شده اند که باعث مقاومت بالاتر آنها در برابر لکه دار شدن و خش دار شدن می شود. برخلاف براکت های فلزی، براکت های سرامیکی باعث تحریک بافت های نرم دهان نمی شوند و حساسیت را کمتر ایجاد می کنند.

براکت ارتودنسی فلزی یا براکت شفاف؟
براکت ارتودنسی فلزی یا براکت شفاف؟

براکت فلزی چگونه هستند؟

از بین براکت ارتودنسی ، براکت فلزی از جنس استنلس استیل، تیتان یا آلومینوم ساخته شده اند و روشن تر و درخشان تر از دندان هستند. براکت فلزی معمولاً قوی تر و مقاوم تر از براکت سرامیکی هستند و به ندرت شکسته یا خورده می شوند. بعضی از براکت فلزی نیز با روکش طلا گالوانیزه شده اند که زیباتر به نظر می رسند و مناسب بیمارانی است که به فلز حساسیت دارند. بعضی از بیماران نیز ممکن است بخواهند با استفاده از لیگچور (بست کوچکی که سیم رابط رابط رابط را به براکت متصل می کند) رنگی، براکت های فلزی خود را شخصی سازی کنند.

دکتر دانا زندیان

متخصص ارتودنسی و ناهنجاری دندانی فکی

ایران – خوزستان – اهواز -کیانپارس – خیابان پهلوان شرقی – ساختمان جام جم – طبقه ۳

تماس : +۹۸۶۱۳۳۳۳۴۸۰۰

براکت سرامیکی بهتر است یا فلزی؟

پاسخ به این سوال بستگی به نیازها، انتظارات و بودجه ی شما دارد. هر دو نوع براکت ارتودنسی می توانند نتایج مطلوب را در ارتودنسی ایجاد کنند، اما هر یک مزایا و معایب خود را دارند. در زیر برخی از عواملی را که ممکن است در انتخاب بین براکت های سرامیکی و فلزی تاثیرگذار باشند، بررسی می کنیم.

  • زیبایی: اگر شما به ظاهر دندان های خود حساس هستید و نمی خواهید براکت های خود را به روشنی نشان دهید، براکت های سرامیکی ممکن است گزینه بهتری باشند. این براکت ها کمتر قابل مشاهده هستند و باعث جذب توجه کمتر می شوند. البته باید توجه داشت که بسته به نوع سیم رابط و لیگچور که استفاده می شود، براکت های سرامیکی هم ممکن است کمی قابل تشخیص باشند.
  • قیمت: براکت های فلزی معمولاً ارزان تر از براکت های سرامیکی هستند. قیمت دقیق بستگی به نوع و کیفیت براکت، پزشک و منطقه ی شما دارد، اما به طور کلی ممکن است بین ۲۰ تا ۵۰ درصد تفاوت قیمت وجود داشته باشد. اگر شما محدودیت های مالی دارید، براکت های فلزی ممکن است گزینه مناسب تری باشند.
  • مدت زمان: بسته به شرایط دهان و فک شما، ممکن است زمان لازم برای اصلاح دندان های شما با استفاده از براکت های سرامیکی یا فلزی متفاوت باشد. در بعضی از موارد، براکت های فلزی ممکن است سرعت حرکت دندان ها را بالاتر ببرند و در نتیجه زمان درمان را کوتاه تر کنند. این به این دلیل است که سطح برخورد سیم رابط با برکات فلزی کمتر از سطح بخورد سیم رابط با بکات سیرامیکی است و در نتیجه کشش کمتری روی دندان ها وارد می شود. البته تفاوت زمانی خیلی زیاد نیست و در حد چند ماه است.

حال با توجه به توضیحاتی که در این مقاله ارائه شده می توانید با خیال راحت براکت مورد نظر خودتون رو انتخاب کنید و در صورتی که هنوز هم در این زمینه سوالی دارید می توانید با پزشک متخصص خودتون مشورت کنید. در صورتی که این مطلب برای شما مفید واقع شده این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *