با سلام خدمت همراه عزیز و گرامی ، این مقاله را برای شما همراه گرامی آماده کرده ایم تا با انواع ارتودنسی های دندانی آشنا شوید پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید .

براکت‌های فلزی

این براکت‌های ارتودنسی بسیار محکم هستند و می‌توانند در برابر بسیاری از انواع درمان‌ها مقاومت کنند. براکت‌ها در ابتدا ممکن است لثه‌ها را تحریک کنند، اما پس از چند هفته هنگامی که فک و گونه‌ها به این موضوع عادت کردند دیگر مشکلی نیست.

بیشتر بریس‌های فلزی معمول به یک باند لاستیکی O شکل کشدار به نام لیگاتور نیاز دارند که سیم قوس را بر روی براکت نگه می‌دارد. گاهی اوقات متخصصین ارتودنسی به جای استفاده از لیگاتورهای کشدار از سیم فلزی لیگاتور استفاده می‌کنند.

پیشنهاد می شود مقاله مراحل انجام ارتودنسی نیز مطالعه شود

براکت‌های Viazis

یک نوع متفاوت براکت فلزی، براکت Viazis یا ویازیس نامیده می‌شود، که گاهی اوقات بریس‌های سریع نامیده می‌شود.

براکت‌های سریع مثلثی هستند و از سیم مربع کم نیرو استفاده می‌کنند. گزارش شده است که تکنیک سریع باعث درد و حساسیت کمتری شده و درمان را سریع‌تر از براکت‌های معمول انجام می‌دهد.

سیستم بریس‌های اختراع شده تاج و ریشه دندان‌ها را از ابتدای درمان در یک مرحله به طور همزمان معمولا با یک سیم مربع حرکت می‌دهد.

سیستم‌ بریس‌های متداول معمولا تاج دندان را با سیم‌های گرد در طول سال اول و ریشه دندان را با سیم مربع یا مستطیلی در طول سال دوم حرکت می‌دهند.

براکت دیمون

این نوع براکت را ممکن است با نام بریس‌های سرعتی شنیده باشید. گاهی اوقات به عنوان براکت‌های خود باز شونده یا براکت‌های دیمون نیز شناخته می‌شوند.

با استفاده از تکنولوژی خود باز شونده، براکت‌ها اجازه می‌دهند سیم به عقب و جلو حرکت کند. این پیشرفت باعث نیاز کمتر به تنظیمات و مراجعه‌ی کمتر به مطب دندانپزشک می‌شود.

این نوع براکت‌ها نیازی به لیگاتورها (بندهای لاستیکی) برای نگهداشتن سیم قوس در جای خود ندارند و همچنین براکت‌ها از یک وسیله گیره‌ای استفاده می‌کنند تا سیم قوس را در براکت نگه دارند.

ارتودنسی به همراه جراحی فک

براکت‌های لینگوال

بریس‌های لینگوال در پشت دندان‌ها قرار می‌گیرند و به همین دلیل عملا برای افراد دیگر نامرئی هستند. معمولا براکت‌های لینگوال از فلز ساخته شده‌اند.

براکت‌های شفاف

در این مورد، نوع براکت مورد استفاده در مقایسه با سایه رنگ نسبتا سفید دندان، دارای سطح بالایی از شفافیت است و بسیار محکم بوده و زنگ نمی‌زند.

اگر دندان‌های شما خیلی سفید هستند، بریس‌های شفاف به بهترین شکل ممکن بر روی دندان‌ها ظاهر شده و روی دندان‌ها نامرئی به نظر می‌رسند. اگر سفیدی دندان‌هایتان کمتر است ممکن است بریس‌ها مشخص باشند

دکتر دانا زندیان – متخصص ارتودنسی و ناهنجاری دندانی فکی – ایران/اهواز

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *