تویین بلاک

تویین بلاک و ارتودنسی فانکشنال


دستگاه تویین بلاک به عنوان یک دستگاه افزایش دهنده یا تسریع کننده رشد مندیبل در دوران رشد و در روش ارتودنسی فانکشنال می باشد

در این پست به واسطه یک ویدئو کوتاه روش کار این دستگاه را در درمان ارتودنسی به روش فانکشنال به نمایش می گذاریم.

ابزارهای فانشنال ارتودسی

ابزار های فانکشنال نوعی ابزار درمان ارتوپدیک ارتودنسی هستند که اغلب به‌منظور اصلاح روابط فکی، تغییر مسیر رشد و تغییر ابعاد و تناسب فک استفاده می‌شوند، و نه جابجایی دندان‌ها. این ابزارها ابتدا در اروپا در طول دهه ۱۹۵۰ توسعه داده شدند و سپس در دهه ۱۹۷۰ وارد امریکا شدند. برای بررسی دستگاه‌های فانکشنال در ادامه با ما همراه باشید.

ازآنجاکه ابزارهای فانکشنال در درجه اول ابزارهای ارتوپدی هستند که رشد استخوان‌های فک را تحت تأثیر قرار می‌دهد، این ابزارها باید در طول دوره رشد اسکلتی بیمار استفاده ‌شود.

به‌طورکلی، هنگامی‌که از این ابزار استفاده می‌شود هر چه سن بیمار کمتر باشد، تغییرات بیشتری در طی دوره رشد مشاهده می‌گردد. کودکان و نوجوانان دارای بیشترین پتانسیل رشد اسکلتی می باشند و اغلب بهترین نتایج حاصل از استفاده دستگاه را نشان داده‌اند.

روش درمان بوسیله ابزارهای فانکشنال

هدف از درمان به وسیله ابزار فانکشنال، تحریک رشد فک پایین است ولی این درمان آثار دیگری مانند جلوگیری از رشد فک بالا و تغییرات دندانی می‌تواند داشته باشد که بسته به شرایط بیمار می‌تواند مفید یا مضر باشد.

دستگاه‌های فانکشنال به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که با قرارگیری داخل دهان بیمار، با استفاده از قدرت ماهیچه‌های فک، فک پایین را در موقعیت روبه‌جلو نگه می‌دارند و بدین ترتیب بیمار را ترغیب می‌کنند که فک پایین را جلو بیاورد و همین کار کشش لازم در استخوان‌های فک را ایجاد کرده و استخوان‌سازی / رشد فک را تحریک می‌کند.

تحریک استخوان‌سازی / رشد فک باعث می‌شود تا مسیر رشد فک در صورت نیاز تغییر یابد. این روش درمانی، ارتوپدی فکی- دندانی نامیده می‌شود و اغلب متعاقب آن درمان ارتودنسی ثابت برای اصلاح و مرتب‌سازی دندان‌ها و مال اکلوژن استفاده می‌شود.

تویین بلاک

تویین بلاک ابزار فانکشنالی برای کمک به بهبود رشد فک پایین و اصلاح اورجت دندان‌ها است. تویین بلاک برای اولین بار توسط ارتودنتیست اسکاتلندی ویلیام کلارک معرفی و توسط تکنسین ارتودنسی جیمز وات در سال ۱۹۷۷ توسعه داده شد. تویین بلاک امروزه محبوب‌ترین دستگاه فانکشنال مورداستفاده در امریکا می‌باشد.

این ابزار از دو صفحه آکریلیک بالا و پایین تشکیل‌شده است که باهم برای اصلاح مشکلات دندانی کار می‌کنند. صفحه بالایی متناسب با فک بالا و صفحه پایینی متناسب با فک پایین است و باهم، فک پایین را به جلو می‌آورند.

تویین بلاک به دلیل اینکه از صفحات آکریلیک ساخته می‌شود می‌تواند هم شفاف و هم رنگی باشد.

دکتر دانا زندیان

متخصص ارتودنسی در اهواز

آدرس : اهواز – کیانپارس – خیابان پهلوان شرقی – ساختمان جام جم – طبقه ۳

نحوه استفاده و نگهداری از تویین بلاک

تویین بلاک خود را باید همیشه و ۲۴ ساعت روز استفاده نمایید، مگر مواقعی که غذا می‌خورید و یا دندان خود را مسواک می‌زنید. به‌عبارت‌دیگر در زمان خوابیدن نیز باید از تویین بلاک استفاده نمایید.

در چند روز اول، غذا خوردن و صحبت کردن ممکن است کمی مشکل باشد. توصیه می‌کنیم غذاهای نرم مانند ماست، تخم‌مرغ، غلات، حبوبات و سوپ مصرف نمایید. باگذشت چند روز می‌توانید دوباره غذاهای معمول را مصرف کنید و با کمی تمرین، تمام کلمات را ادا نمایید. شما درهرحال نباید مواد غذایی چسبنده و یا بسیار سخت و ترد مصرف نمایید. چون می‌تواند باعث شل شدن یا آسیب به دستگاه ارتودنسی یا دندان‌های شما شوند.

هنگامی‌که پس از هر وعده غذایی دندان‌هایتان را مسواک می‌زنید، لوازم ارتودنسی خود را نیز را با مسواک و خمیردندان تمیز نمایید. از آب بسیار گرم در هنگام تمیز کردن تویین بلاک استفاده نکنید. بلافاصله پس از شستشو تویین بلاک را در دهان خود قرار دهید.

درد دستگاه تویین بلاک

همانند اکثر دستگاه‌های ارتودنسی، در چند روز اول استفاده از دستگاه ممکن است احساس درد یا ناراحتی در دندان‌هایتان داشته باشید. این امر کاملاً طبیعی است و در طول چند روز اول باید درد و حساسیت از بین برود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *